10. juuli
20.00 viljandi vana spordihoonemart kangro "can´t get no / satisfaction" 
Idee ja esitus: Mart Kangro Muusikaline kujundus: Taavi Kerikmäe Dramaturgiline nõu: Petra Roggel, Christina Ciupke Tehniline teostus: Kalle Tikas Kaasprodutsendid: Kanuti Gildi SAAL, Blatoscandal 2010, De Internationale Keuze van de Rotterdamse Schouwburg, Kunstenfestivaldesarts Brussels Projekt on valminud koostöös NXTSTP-iga, EL Kultuuriprogrammi toetusel Toetaja: Eesti Kultuurkapital Esietendus: 21.01.2009 Kanuti Gildi SAAL
Eesti ühe olulisema kaasaegse koreograafi Mart Kangro etenduste keele
tuumaks on ilmsesti pinge kahe elemendi vahel. Ühelt poolt suurde
plaani tõstetud argitegevus. Teisalt kommentaar kaasaja
harjumuspärasele etendusvormile, selle toimemehhanismide ja jõujoonte
taandamiste kaudu välja toomine.
Tundub kontseptuaalne? Ongi ja
Kangro võtaks seda komplimendina. Kuid tema kontseptuaalsus pole
lihtsalt diibi panemine, see on suunatud, eesmärgiga. Ta kasutab enda
ja publiku eelteadmisi ja -kogemusi etenduste vallas, mälestusi nähtud
suurejoonelisest ja hõlmavatest show'dest. Nende struktuuri välja tuues
ja publiku ootusi tagasi peegeldades juhtub ta tajuma enda
etendamiskeelt sellisena, nagu see on, ilma et oodataks midagi muud.
Selleks püüab ta leida ,mänge, mis juhivad tähelepanu etenduse
vastuvõtu paradoksidele ja sisemistele jõujoontele. Kasutab ärajätmisi
ja taandamisi. Rakendab kogemuste kommentaari. Sunnib mõtlema ja
nuputama, oma raadiot täpselt õigele jaamale kruttima, et vaataja näeks
just seda etendust, mis parasjagu ta silme ees aset leiab. Paneb
vaatama tajuma oma eelhäälestust ja ootusi, mõnes mõttes jääke
eelmistest nähtud etendustest ja show'dest. Vaatemängulisus on ta
etendustes olemas, kuid kohas, mis pole ehk ootuspärane.
Kangro
uus soololavastus "Can't Get No / Satisfaction" on selle poindi selge
näide. Oma lavastuses püüab ta välja tuua, kuidas mõjutab laval olevat
kunstnikku teadmine, et tema poolt tehtav sõltub otseselt publiku
reaktsioonist? Teadmine, et ta on laval paratamatult publiku armust ja
heakskiidust? Millised esitajapoolsed kompromissid on vajalikud, et
publik esineja kunstiliste ideedega kaasa suudaks tulla ja neist
rahulduse saaks? Võib juhtuda, et laval on ühtaegu kolm etendust
korraga - üks tantsija kujutluses, teine vaatajate kujutluses ja kolmas
nende vahel. Paradoks.
Publikul on õigustatud ootus
emotsionaalsele laengule ja kunstnikul õigustatud ootus saada
mõistetud, anda publikule edasi oma kunstiline ideaal. Konflikt?
Võib-olla. Need pooled põrkuvad kokku ja loovad paradoksaalse seisundi.
Ilmselt üks rahvusvaheliselt tuntuim eesti kaasaegne koreograaf Mart Kangro
keskendub oma töödes inimkeha ning liigutuse tähendustele ja
tähenduslikkusele teatris kui semiootilises aegruumis. Kangro on
töötanud Rahvusooperis Estonia balletiartistina. Koreograafina on
Kangro teinud kauaaegselt koostööd Christina Ciupke ja Thomas
Lehmeniga. Loonud 8 täispikka tantsuetendust. Tema etendusi on esitatud
20-s riigis üle Euroopa ja USA-s.

« Tagasi
|