francesco scavetta/tantsutehnika

francesco scavetta nüüdistantsu õpikoda “üllatunud keha” 4-s ring

sakala kirjutas

väljavõte pressist
”francesco scavetta pakub personaalset lähenemist nüüdistantsule, mis tugineb vabastamis-tehnikal ja kontakt-improvisatsioonil, on mõjutatud tema tantsija- ja koreograafi-kogemusest tai chi chuaniga praktiseerimisest – see kõik seob keha sügava transformatsiooni liikumise õrna poeesiaga.”

danza&dan za
juba pealkirjana defineerib “üllatunud keha” minu jaoks metafoorilist ruumi. kujutlus kehast, mis on pidevalt ergas, võimeline ennast üllatama; mis põgeneb igapäevasest tavakäitumisega seotud kehast ja mistahes rutiinist. keha, mis on keskendunud pigem reageerimisele kui tegutsemisele. reaktsioon sunnib meid vältima mõistusest tulenevaid lähenemisi. eesmärgiks on lasta liikumisel vabalt keha läbida, koos isolatsioonidega lihastes ja orgaanilise innovatsiooniga. ma pean oma kehaga sõbraks saama, et leida rohkem vabadust loominguks. usun, et tantsus on meelespidamise asemel olulisem suuta unustada.
pärast esimest osa, mis on pühendatud töö põhiprintsiipide selgeks tegemisele, areneb õpikoda läbi rea struktureeritud improvisatsioonide, mis on mõeldud kontseptuaalseteks, aga ka füüsilisteks ja vaimseteks väljakutseteks.
minu jaoks on õpikoda uurimistöö võimalus.

märkmed
füüsilise treeningu eesmärgiks on äratada meie tundlikkus ja luua võimalused avastusteks. põhiosa tunnist pühendame keha keskusele ja gravitatsioonile: eesmärgiga lasta liikumisel vabalt kulgeda, aktiveerida keskus kui liikumise mootor. tasakaalustades liikumist hingamisega, vabastame pinged liigestes ja jäsemetes lihtsamalt ja lubame gravitatsiooni-tunnetusel saada püsivaks osaks meie tähelepanelikkusest.

leides üles oma liikumise vaenlased, töötame rippumise rõhutamisega kukkumisel ja keha laiendamisega sirutamisel, eesmärgiga avardada keha keskuse kohandumisvõimet ja muutusi dünaamikas. aeglustamineja kiirendus saavad vahenditeks, et testida liikumise järjepidevust. kõrvaldades mittevajalikud pinged, püüame me kontrollida, et meie tähelepanu oleks liikumise voolavusel, milles on ka peatumised ja rütmi muutusted, aga milles puuduvad killustatus ja juurde lisamised.
läbi harjutuste ja mängude, keskendudes tähelepanule ja reaktsioonile, rõhutame me, et rada huvitava loomingulise hetke juurde algab vaimsest  lõdvestumisest ja füüsilises avatusest: see saab alguse soovist mängida, olla täielikult seotud sellega, mida me teeme ja näeme.
olen isiklikult üha rohkem huvitatud õppimise protsessist. informatsiooni ülekandmise liigendamise erinevatest viisidest. selle kaudu jõuan ma pedagoogina erinevate isiksusteni, kes on klassis, ainult neile sobival viisil ja nendega suheldes. minu eesmärgiks on juhtida igaühe tähelepanu õppimise protsessile: küsides neilt kuidas õppida õppimist. vaimne arusaamine ei pruugi ilmtingimata olla füüsiline arusaamine. ma pean saama oma kehaga sõbraks. lõpptulemusena – tehniliselt osata tähendab valmisolekut teha ”mida ma tahan”/”mida ma pean tegema, kui ma pean seda tegema”/”mida ma tahan teha.”

struktureeritud improvisatsioon

peamine tantsufraas, loodud töötama keha läbiva energia pööretel, on esitletud ”võtmefraasina”. siis transformeeritakse sama fraasi mitmesuguste erinevate ülesannetega improvisatsioonides.
me keskendume erinevatele võimalustele, kuidas esiteks omandada fraas personaalsel viisil ja seejärel muuta seda ajast ja ruumist lähtuvalt. liikumisfraasi töödeldakse ka nagu lausutud fraasi, kus liigutusi saab isoleerida nagu “sõnu” ja kasutada uute lausete loomiseks. plaanimatu fraas on tekkinud improvisatsiooni või kompositsiooni loomise käigus, püüdes kasutada üha väiksemaid algse fraasi liigutuste osi kui “silpe”, et luua uusi liikumisi.

LÜHIKE CV

sündinud salernos 19 aprillil 1967
francesco scavetta on töötanud mitmete nüüdistantsu kompaniidega, nii itaalias kui välismaal, tal on olnud võimalus tantsida itaalias, austrias, belgias, saksamaal, hiinas, rumeenias, tšehhis, prantsusmaal, marokos, norras, kolumbias, venetsueelas, kuubal, hispaanias, portugalis, inglismaal, horvaatias, eestis, argentiinas ja šveitsis. 

haridus:

1986 – stipendiumiga tudeng aastasel kursusel, professional dance training centro studi, rooma

1987-1990 national academy of dancing of rome, balleti, nüüdistantsu ja kompositsiooni õpingud.

1994 P.A.R.T.S. II projekt brüsselis, anna teresa keersmaekeri juhendamisel.

osalenud järgmistes õpikodades:

vabastamis-tehnika, kontaktimprovisatsioon, füüsiline teater, buto, kinesionagy, aleksanderi tehnika ja kompositsioon.
teiste hulgas selliste õpetajate juures nagu dominique dupuy, hubert godard, david zambrano, meg stuart, ninke reeorst, tony thatcher, lans gries, raffaella giordano, giorgio rossi, adriana borriello, josef nadj, thierry bae.

francesco scavetta õppis pikka aega võitluskunsti tai chi chuan-i nii itaalias, prantsusmaal kui taiwanis.

ülikool

lõpetatud täispunktidega teatri ja etendamiskunstide alal, lõputöö kirjutas pina bauschi blau barti tegemisest.
lõpetamisel on aspirantuuri kursus kommunikatsiooni teoorias rooma la sapienza ülikoolis, lõputööga uuest meediast ja tehnoloogiatest. 

õpetamine
francesco scavettat on kutsutud õpikodasid läbi viima tantsuakadeemiate, era-tantsukoolide, ülikoolide ja professionaalsete kompaniide juurde, sageli koos teatri-lavastajate, heliloojate, visuaal-kunstnike ja muusikutega.

norrasse on teda pidevalt õpetama kutsunud GDT (national dancers union), stud io b, nord-norsk ballettforum, skolen for samtidsdans, the norwegian college of dance (DNBH) ja the national academy of dance (KHIO).
norra tantsukolledži (DNBH) ja rahvusliku tantsuakadeemia (KHIO), tudengitele on ta loonud ka mitmeid koreograafiaid.

ta on andnud tunde ja õpikodasid teiste hulgas sellistes koolides ja festivalidel:

national dance academy in rome  itaalia  (koreograafilise joone kursus),
national theatre academy (rooma/itaalia)
dance forum company - taipei/taiwan
university of taipei/taiwan (muusika ja tantsu osakond)
VERSO project - university of lecce/itaalia
romaeuropa festival/enzimi (rooma/itaalia)
primavera dei teatri festival/ la fucina di hansel e gretel – castrovillari (itaalia)
centro cultural de belem - l isboa (portugal)
ex snai viscosa (rooma), grad° i/lecce, grad° II – intensiiv-workshopid lõppesid etendustega, koostöös lavastaja paolo de falcoga,
choronde dance centre – rooma (itaalia)
duncan centre - praha (tšehhi vabariik)
danseM festival – marseille (prantsusmaa)
danzaluz company, maracaibo (venetsueela)
university of dance (IUDANZA) – caracas (venetsueela)
instituto latino-americano de artes escenicas, caracas (venetsueela)
ArtMix, project of experimental arts - repubblica di s. marino
volterrateatro festival, volterra (itaalia)
dance and non verbal theatre/s. vincenti summer festival - s. vincenti (horvaatia)
ZekaM theatre – zagreb (horvaatia)
danza comun - bogotà (kolumbia)
los dias de la danza festival/la habana (kuuba)
tallinna ülikool – kunstide instituut/koreograafia osakond  (eesti)
kanuti gildi saal - tallinn (eesti)
balletto contemporaneo and talleres del teatro san martin - buenos aires (argentiina)
festival de la imagen -manizales (kolumbia)
SEAD – salzburg experimental dance academy – salzburg (austria)
henny jurriëns foundation - amsterdam (õpikojad professionaalidele)

viimastel aastatel on ta teinud koostööd stuudioga P.A.R.T.S (performing arts research training studio), mida juhatab anne teresa de keersmaeker (brüssel), andes nüüdistantsu tunde kooli prooviesinemiste raames roomas (1999), oslos (2000) ja stockolmis (2004). 2007 viis läbi prooviesinemise oslos, SEAD-i jaoks.

        natuke francesco scavetta tegevusest koreograafi ja tantsijana

1999 rajas francesco scavetta oslos (norras) koos tantsija gry kippenbergiga tantsutrupi wee, millest on mõne aastaga saanud üks norra lavade juhtivaid gtruppe.

francesco scavetta omapärane viis lugusid jutustada, segades kokku teatraalse tegevuse ja puhta tantsu, transformeerub läbi püsiva huvi erinevate kunstivormide vastu. viimastele etendustele on omapära lisanud originaalmuusika elav esitus ja videokunst.

francesco scavetta on loonud koreograafia järgmistele wee etendustele: hey dude let’s stick around a bit longer this time (2005), bye bye unknown  (koos gry kipperbergiga) (2004), z, i love you honey bunny (2003),  live* (2002), koostöös wee-ga: august. some stories about my father’s wish (2001) , a sudden, unexpected faint (2000) , a tiny grin (1999), daddy always wanted me to grow a pair of wings (1998)

rahvusvahelisi festivale, kus wee on esinenud:

    oktoberdans, bergen
ultima festival of contemporary music, oslo
fabbrica europa, firenze
romaeuropa (piattaforma), palermo
biennale di venezia
festival internazionale inteatro polverigi, polverigi
festival santarcangelo dei teatri, santarcangelo
le vie dei festival, cadmo/rooma
zo, centro culture contemporanee, catania
teatro regio di torino, torino
danseM festival, officina/marseille
rencontres de la danse européenne, isadora/orleans
montpellier danse festival (piattaforma), montpellier
maracaibo international festival, danzaluz/venetsueela
„zwanzig+4“ festival, klagenfurt ensemble/klagenfurt (austria)
teatri di vita, bologna
IDA festival, tartu (eesti)
kanuti gildi saal, tallinn (eesti)
volterra teatro, volterra
international festival of dance and non verbal theatre, san vincenti/horvaatia
festival internacional de solos y de duetos, caracas/venetsueela
IMEB/ international electro-acoustic music festival/maison de la culture, bourges/prantsusmaa
los dias de la danza, la habana/kuuba